- Предмет історії економічних учень та її місце в системі економічних дисциплін.
- Теоретико-методологічні засади історії економічних учень.
- основні етапи розвитку економічної науки та періодизація курсу.
- Мета і завдання курсу ²Історія економічних учень².
- Загальна характеристика економічної думки Стародавнього Сходу.
- Пам’ятки економічної думки Стародавнього Єгипту.
- Економічна думка Месопотамії.
- Економічні ідеї у Стародавній Індії.
- Економічні погляди мислителів Стародавнього Китаю.
- Економічна думка Стародавнього Риму.
- Економічні погляди старогрецьких філософів.
- Історичні умови формування та своєрідність економічної думки середньовіччя.
- економічна думка Сходу в середні віки.
- Історико-економічні передумови виникнення та теоретико-методологічні особливості меркантилізму.
- Основні етапи розвитку меркантилістської доктрини.
- Значення меркантилізму в історії економічних учень.
- Становлення класичної політичної економії.
- Започаткування класичної політичної економії в Англії та Франції.
- Економічне вчення фізіократів.
- А.Сміт як фундатор економічної науки.
- Еволюція класичної політичної економії у ХІХ ст. в Англії, у Франції та США.
- Критичний напрям у політичній економії.
- Соціалістичні утопічні вчення.
- Економічна теорія К.Маркса.
- Історичне значення марксизму.
- Особливості методології К.Маркса.
- Соціал-демократичні економічні концепції.
- Концепції ревізіонізму та соціал-реформізму.
- Передумови виникнення та методологічні особливості історичної школи.
- Нова історична школа та соціальний напрям у політичній економії.
- Система ²національної економії² Ф.Ліста.
- Еволюція історичного напряму у працях В.Зомберта та М.Вебера.
- Внесок історичної школи та соціального напряму в розвиток економічних досліджень.
- Виникнення та сутність маржиналізму.
- Основні ідеї попередників маржиналізму.
- австрійська школа граничної корисності.
- Формування неокласичної економічної теорії.
- Кембриджська школа.
- Американська школа.
- Становлення математичної школи в економічній теорії.
- Теоретична система Дж.М.Кейнса.
- Розробка Дж.М.Кейнсом нової методології економічного аналізу.
- Структура та логіка ²Загальної теорії зайнятості, процента і грошей² Дж.М.Кейнса.
- Подальша еволюція кейнсіанського напряму: неокейнсіанство.
- Кейнсіансько-неокласичний синтез.
- Посткейнсіанство.
- Еволюція неокласичного напряму в першій половині ХХ ст.
- Розвиток європейського неолібералізму в післявоєнний період.
- Сучасні неоконсервативні економічні теорії.
- Розбудова неокласичних теорій монополістичної та недосконалої конкуренції Е.Чемберліном і Дж.Робінсом.
- Неортодоксальна теорія Й.А.Шумпетера.
- Монетаризм М.Фрадмена як панівна теорія неоконсерватизму.
- Ранній інституціоналізм.
- Еволюція інституціоналізму у другій половині ХХ ст. – на початку ХХІ ст.
- Економічна теорія неоінституціоналізму.
- Соціально-психологічний (технологічний) інституціоналізм Т.Веблена.
- Теорії системної трансформації капіталізму.
- Місце дисципліни історії економічних учень в структурно-логічній схемі фундаментальної економічної освіти.
- Ранжування категорій: наука, теорія, практика, економічна думка, економічне вчення, економічна школа, економічна теція, економічний напрям.
- Для чого економістам-міжнародникам потрібно вивчати історію економічних учень?
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників економічної думки стародавнього світу.
- Ваш улюблений вчений-економіст цієї епохи. Чому?
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників економічної думки середньовіччя.
- Відомості про економічну думку середньовіччя у Вашій малій батьківщині.
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників класичної політичної економії.
- Відомості про класичну політичну економію у Вашій малій Батьківщині.
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників соціалістичних учень.
- Відомості про соціалістичні вчення у Вашій малій батьківщині.
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників історичної школи.
- Відомості про соціальний напрям у політичній економії у Вашій малій батьківщині.
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників маржиналізму.
- Відомості про становлення неокласичної традиції в економічній теорії.
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників кейнсіанства.
- Відомості про генезис та еволюцію кейнсіанства у Вашій малій батьківщині.
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників ідей у ХХ ст.
- Відомості про розвиток неокласичних ідей ХХ століття у Вашій малій батьківщині.
- Портрет епохи.
- Інтелектуальні біографії представників інституціоналізму.
- Відомості про еволюцію інституціоналізму у Вашій малій батьківщині.
- Блауг М. Економічна теорія в ретроспективі: Пер. з англ. – К.: Вид-во Соломії Павличко ²Основи², 2001.
- Економічна енциклопедія: У 3 т. – К.: Академія, 2001. – 456 с.
- Історія економічних вчень: Підручник / Л.Я. Корнійчук, Н.О. Татаренко та ін. – К.: Знання, 2001. – 564 с.
- Історія економічних учень у запитаннях і відповідях: Навч. посібник. – К.: Знання, 2005. – 477 с. (Вища освіта ХХІ століття).
- Історія економічних учень: Підручник / За ред. Л.Я. Корнійчук, Н.О. Татаренко. – К.: КНЕУ, 2001. – 640 с.
- Історія економічних учень: Підручник / За редакцією В.Д. Базилевича. – К.: Знання, 2004. – 1300 с.
- Ковальчук В.М., Сарай М.І. Економічна думка минулого і сьогодення: Навч. посіб. – Т.: ТАНГ, 2000.
- Леоненко П.М., Юхименко П.І. Історія економічних учень: Навч. посіб. – К.: Знання-Прес, 2000. – 430 с.
- Ядгоров Я.С. История экономических учений. – М.: Наука, 1999. – 780 с.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КИЇВСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Інститут міжнародних відносин
Кафедра міжнародних економічних відносин
Програма навчальної дисципліни
Історія економічних учень
Історія економічних вчень. Програма навчальної дисципліни. – Київський міжнародний університет, 2006. – 15 с.
Розробники: В.І. Коміренко, доктор економічних наук, професор
Рецензенти: В.М. Лавриненко, кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної теорії КНЕУ
В.І. Троненко, кандидат економічних наук, професор кафедри міжнародних економічних відносин КиМУ
Затверджено вченою радою КиМУ
Протокол № 1 від 29 серпня 2006 р.
ББК
© КиМУ, 2006
ТЕМИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
Тема 1-2. Предмет, методологія і завдання історії економічних учень.Економічна думка стародавнього світу – 2 год.
Тема 3. Економічна думка середньовіччя. Меркантилізм. – 2 год.
Тема 4-5. Класична політична економія. Економічні аспекти соціалістичних учень. – 2 год.
Тема 6. Історична школа та соціальний напрям у політичній економії. – 2 год.
Тема 7. Маржиналізм. Становлення неокласичної традиції в економічній теорії. – 2 год.
Тема 8. Генезис та еволюція кейнсіанства. – 2 год.
Тема 9. Розвиток неокласичних ідей у ХХ ст. – 2 год.
Тема 10. Інституціоналізм. – 2 год.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Тема 1. Предмет, методологія і завдання історії економічних учень. – 1 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 2. Економічна думка стародавнього світу. – 1 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 3.Економічна думка середньовіччя. Меркантилізм. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 4. Класична політична економія. – 1 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 5. Економічні аспекти соціалістичних учень. – 1 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 6. Історична школа та соціальний напрям у політичній економії. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 7. Маржиналізм. Становлення неокласичної традиції в економічній теорії. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 8. Генезис та еволюція кейнсіанства. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Тема 9. Розвиток неокласичних ідей у ХХ ст. – 2 год.
Тема 10. Інституціоналізм. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
Індивідуальне навчально-дослідне завдання
Мета: розвиток навичок самостійної роботи, систематизація, поглиблення, узагальнення, закріплення теоретичних знань та практичне застосування знань студента з навчального курсу. Протягом навчального семестру студент має виконати одне індивідуально-дослідне завдання.
ТЕМА 11. Розвиток національної економічної думки.
Дослідити розвиток економічної думки в Київському університеті (ХІХ – початок ХХ ст.).
За результатами дослідження студент повинен написати реферативне повідомлення на 20 стор.
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: лекції; семінарські заняття, ділові ігри, розв’язання творчих завдань, робота з першоджерелами та ін..
МЕТОДИ: поточне тестування; оцінка командних проектів, модульні контрольні роботи, підсумковий семестровий контроль.
ЛІТЕРАТУРА
Основна: