МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КИЇВСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Інститут міжнародних відносин
Кафедра міжнародних економічних відносин
Програма навчальної дисципліни
Вступ до спеціальності
Вступ до спеціальності. Програма навчальної дисципліни. – Київський міжнародний університет, 2006. – 16 с.
Розробники: В.І. Коміренко, доктор економічних наук, професор
Рецензенти: В.Є. Новицький, доктор економічних наук, заступник директора Інституту світової економіки і міжнародних відносин
Г.В. Балабанов, доктор географічних наук, професор, завідувач кафедри країнознавства КиМУ
Затверджено вченою радою КиМУ
Протокол № 1 від 29 серпня 2006 р.
ББК
© КиМУ, 2006
ТЕМИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ
Тема 1. Вступ до спеціальності Міжнародні економічні відносини. – 2 год.
- Чому Ви вибрали спеціальність МЕВ? Наскільки усвідомленим був Ваш вибір?
- Якими документами регламентується процес вивчення МЕВ?
- Що таке Галузевий стандарт вищої освіти України? Що вказано в розділах ОПП та ОКХ?
- Що Ви знаєте про КиМУ, особливість та досвід підготовки фахівців з МЕВ?
- Схарактеризуйте робочий навчальний план освітньо-кваліфікаційного рівня ²бакалавр² з МЕВ.
Поняття про міжнародні відносини та зовнішню політику. Поняття "дипломатія".
Тема 2. Сучасна спеціальність. Сучасний фахівець. Сучасний ВНЗ. – 2 год.
- Які риси характеру та особисті якості повинен мати економіст-міжнародник? Ви маєте такі якості?
- Якими знаннями та навичками має володіти сучасний фахівець з МЕВ?
- Які посади може обіймати випускник кафедри МЕВ КиМУ?
- Організація навчального процесу в КиМУ. Робота в бібліотеці та читальній залі.
- Аналіз ринку праці щодо потреб фахівців з МЕВ.
Тема 3. Видатні економісти. – 2 год.
- Що Ви знаєте про батька економіки?
- Назвіть економістів – лауреатів Нобелевської премії.
- Назвіть лауреатів Нобелевської премії, виходців з України.
- Розкажіть про сучасних економістів-міжнародників.
- Чи пригнете Ви стати видатним економістом? Що на Вашу думку для цього потрібно зробити?
Тема 4. Як писати наукові роботи? Як робити презентації? Що таке командний стиль роботи? – 2 год.
- Види наукової діяльності та наукових робіт.
- Логіка наукових досліджень.
- Загальні принципи роботи з літературою та науковим керівником.
- Презентація.
- Командний стиль роботи.
Тема 5. Державна дипломатична служба. – 2 год.
- Поняття ²дипломатія².
- Поняття ²державні органи зовнішніх зносин².
- Обов’язки держслужбовця.
- Функціональні обов’язки економіста-міжнародника в структурі державних органів зовнішніх зносин.
Тема 6. Соціологія освіти. – 2 год.
- Соціальні відносини в сфері освіти.
- Соціологічні методи дослідження сфери освіти.
- Негативні явища в студентському середовищі та методи їх запобігання.
- Актуальні проблеми студентства в контексті глобалізації.
- Соціологічний портрет фахівця з МЕВ.
Тема 7. Психологія та педагогіка освіти. – 2 год.
- Основи сихології освіти: категорії, принципи, закономірності.
- Типи характерів слухачів.
- Психологічні проблеми адаптації в студентському середовищі.
- Педагогічні прийоми поліпшення ефективності процесу навчання.
- Інноваційні дидактичні технології освіти.
Тема 8. Економіка освіти. – 2 год.
- Актуальні проблеми сучасної економічної освіти.
- Фінансовий механізм вищої освіти та умови кредитування навчання.
- Основні напрями розвитку економічної освіти в розвинутих країнах.
- Особливості формування інтелектуальної економіки у країнах світу.
- Економічний портрет фахівця з МЕВ.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Тема 1. Вступ до спеціальності ²Міжнародні економічні відносини². – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему: ²Мій шлях з ²абітурієнта² в студенти КиМУ²:
- Порівняльний аналіз престижних економічних спеціальностей.
- Рейтинг ВНЗ (світ, Європа, Україна), які готують фахівців МЕВ.
- Аналіз ²+² та ²-² майбутньої професії.
Тема 2. Сучасна спеціальність. Сучасний фахівець. Сучасний ВНЗ. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
- Робоча посада, про яку я мрію.
- Значення іноземних мов у роботі економіста-міжнародника.
- Критерії оцінювання ефективності роботи економіста-міжнародника.
- Як я уявляю свого роботодавця?
Тема 3. Видатні економісти. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
- Цікаве про економіку.
- Чи здатен я стати багатою людиною, чи видатним економістом?
- Видатні твори з економіки.
- Видатні економічні реформи.
Тема 4: Як писати наукові роботи? Як робити презентації? Що таке командний стиль роботи? – 2 год.
Ділова гра:
Підготуватись до розробки презентацій за напрямами:
- Сучасна фірма з міжнародного бізнесу.
- Державна організація з регулювання МЕВ.
- Міжнародна організація.
- Податкова інспекція.
Тема 5. Державна дипломатична служба. – 2 год.
Підготуйте фіксовану доповідь, презентацію або рольове повідомлення на тему:
- Рівень знання іноземної мови та культури в дипломатичній службі.
- Видатні дипломати України.
- Курйози в дипломатії.
- Конкурс на заміщення вакантних посад в державних органах зовнішніх зносин.
Тема 6. Соціологія освіти. – 2 год.
Ділова гра ²Мозковий штурм²
Підготуватись до проведення соціологічних досліджень студентського середовища КиМУ.
Тема 7. Психологія та педагогіка освіти. – 2 год.
Підготуватися до психологічного тренінгу на тему:
- Комунікація в роботі дипломата.
- Психологічний портрет дипломата.
- Вирішення конфліктних ситуацій.
Тема 8. Економіка освіти. – 2 год.
Підготуватися до ділової гри ²Отримання кредиту на освіту в Україні, США, Франції, Англії².
Індивідуальне навчально-дослідне завдання
Мета: розвиток навичок самостійної роботи, систематизація, поглиблення, узагальнення, закріплення теоретичних знань та практичне застосування знань студента з навчального курсу. Протягом навчальног семестру студент має виконати три індивідуально-дослідних завдання.
ТЕМА 3. Державна дипломатична служба
Розкрити роль державної дипломатичної служби у реалізації зовнішньополітичного курсу України. – 2 год. – Опрацювання фахових видань, матеріалів офіційного сайту МЗС України і написання реферату.
Максимальна кількість балів за виконане завдання – 12.
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: лекції; розв’язування творчих завдань, робота в Інтернеті; тощо.
МЕТОДИ: поточне тестування; оцінка за навчальний проект; підсумковий письмовий тест.
ЛІТЕРАТУРА
Основна:
- Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: Підручник за модульно-рейтинговою системою навчання. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 198 с.
- Вуд Дж., Серре Ж. Дипломатический церемониал и протокол. – 2-е изд. – М.: Международные отношения, 2003. – 416 с.
- Галузеві стандарти вищої освіти України. – К.: МОНУ, 2004. – 25 с.
- Гладкий Ю.Н., Чистобаев А.И. Регионоведение: Учебник для студентов ВУЗов.– М.: Гардарики, 2002. – 382 с.
- Грабинський І.М. Курсові та дипломні роботи. Методичні рекомендації до написання та основні вимоги до оформлення / Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. Факультет міжнародних відносин. – 2 вид., доп. – Л.: ВЦ ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. – 43 с.
- Гуменюк Б.І. Основи дипломатичної і консульської служби. – К.: Либідь, 1998. – 248 с.
- Гуменюк Б.І., Щерба О.В. Сучасна дипломатична служба: Навч. посіб. – К.: Либідь, 2001. – 255 с.
- Демин Ю.Г. Статус дипломатических представительств и их персонала: Учеб. пособие – М.: Междунар. отношения, 1995. – 208 с.
- Дипломатична і консульська служба: Збірник документів для студентів фак-ту міжнародних відносин / Укл. Кротюк С.Ф. – К.: КиМУ, 2003. – 166 с.
- Економіка вищої освіти України: тенденції та механізм розвитку: Монографія / За редакцією Андрущенка В.П. – К.: Педагогічна преса, 2006. – 224 с.
- Зленко А.М. Дипломатія і політика. Україна в процесі динамічних геополітичних змін. – Х.: Фоліо, 2003. – 559 с.
- Зонова Т.В. Современная модель дипломатии: истоки становления и перспективы развития: Учебн. пос. – М.: РОССПЭН, 2003. – 336 с.
- Камінський А. Вступ до міжнародних відносин.: Курс лекцій. – Львів: „Світ”, 1995. – 278 с.
- Лукашевич Н.П., Солодков В.Т. Социология образования: Конспект лекций / Под редакцией Лукашевича. – К.: МАУП, 1997. – 190 с.
- Попов В.И. Современнная дипломатия. Теория и практика. – 2-е изд. – М.: Международные отношения, 2003. – 576 с.
- Руденко Г.М. Основи дипломатичного протоколу. – К.: Бліц -Інформ, 1996. – 184 с.
- Сардачук П.Д., Кулик О.П. Дипломатичне представництво: організація і форми роботи: Навч. посіб. – К.: Україна, 2001. – 176 с.
- Троненко В.І. Міжнародні економічні відносини. – К.: КиМУ, 2003. – 58 с. (№ Т-73).
- Троненко В.І. Міжнародні економічні відносини: Конспект лекцій. – К.: КиМУ, 2004. – 62 с.
- Філіпенко А.С. Міжнародні економічні відносини. – К.: Знання, 2004. – 256 с.
- Цыганков П.А. Теория международных отношений: Учебн. пос. – М.: Гардарики, 2003. –
400 с.
- Энциклопедия в вопросах и ответах / Составитель Вадченко Н.Л. Т.3. – Донецк: Сталкер, 1996. – 448 с.